Blogs

Innovatie: Waarom we moeten leren van Afrika!

Als we denken aan innovatie denken we meestal niet meteen aan Afrika. Toch biedt juist dit continent ons tal van inspirerende verhalen over succesvolle innovaties. En dit is minder verrassend dan je denkt.

lees

Zomer Update: Innovaties brengen het onbewuste in beeld.

Elke dag maken we talloze keuzes. Dat gebeurt vooral onbewust. Tot voor kort was het een grote, witte vlek in onderzoeken. Nederland loopt internationaal voorop bij vernieuwend onderzoek naar wat we nu echt denken en doen. Hierbij maakt Ipsos slim gebruik van de vele technische innovaties. De technische revolutie biedt een staalkaart aan innovaties geschikt die meer zicht bieden op het hoe en waarom van onze keuzes.

lees

 

Reclame is als topsport: in de laatste seconden win je de wedstrijd

16 april 2015

Vaak wordt gezegd dat bij reclame de eerste seconden tellen. Als die niet boeien haken mensen af. Maar het doel van een reclame reikt verder dan alleen het vasthouden van aandacht. Goede reclame zorgt voor ´emotionele engagement´door mensen in het hart te raken. Vaak lukt dat niet in alleen die eerste seconden. Daarvoor is een verhaal nodig met een spanningsopbouw en een scala aan emoties. Die emoties mogen soms ook negatief zijn, dat kan in een verhaal juist goed werken, als je maar goed eindigt.

lees

Ontvankelijkheid maakt content onvergetelijk – “The Concept Of Receptivity”

4 januari 2015

Ondanks de prachtige beloftes dat digital advertising leidt tot meer engagement en betere targeting zijn mensen gewoon slechter af dan bij TV of print. Plaats niet het medium en technologie centraal, maar weer de mens.

lees

Let’s innovate innovation! (2) – … and ban the benchmarks!

9 januari 2015

In mijn vorige artikel sprak ik over ‘Innovation Archetypes’ als basis voor een succesvollere (en meer kostenefficiënte) marketing van innovaties. In dit artikel wil ik graag een ander fenomeen binnen innovatie en marktonderzoek aan de kaak stellen, benchmarks.

lees

Let’s innovate innovation! 

8 december 2014

In Amerika heb je een prestigieuze innovatie award, de Edison Award, zeg maar de Effie voor innovaties. Het is niet zomaar een van de vele awards, maar eentje die uitgereikt wordt aan de meest gerenommeerde en innovatieve bedrijven in de wereld. Je moet dan denken aan de Philips-en, 3M-en, de Dyson’s en Tesla’s van deze wereld. Allen minimaal 1x keer verantwoordelijk voor een ‘breakthrough innovation’. 

lees

Sponsoring gaat over mensen. Niet over merken

Oktober 2014

Veel consumenten gebruiken meerdere merken binnen een productcategorie en weet niet meer waar een merk voor staat. Ze vertrouwen veel minder in merken en instituten en aanzienlijk meer in zichzelf, zegt Roderik Sorbi van Ipsos. Juist dat biedt geweldige mogelijkheden.

lees

Het koningslied & merkcampagnes: ze hebben meer gemeen dan je denkt

27 april 2013

Het Koningslied en merkcommunicatie hebben meer met elkaar gemeen dan in eerste instantie vermoed wordt. “Te veel mensen, te veel gedachten”, “verbrokkeld”, zijn enkele citaten. Vijf fundamentele tips hoe je de valkuilen als bij het koningslied in merkcommunicatie kan voorkomen. 

lees

Word of Mouse: wat maakt een campagne conversatiewaardig?

5 juli 2012

In een van zijn laatste artikelen geeft Steven van Belleghem zijn visie op de rol van TV-reclame in een wereld vol conversaties. ‘Likeability’ lijkt daarin de belangrijkste indicator te zijn voor een conversatiewaardige campagne. Maar is ‘likeability’ alleen wel voldoende om conversaties op gang te brengen?

lees

Hoge klanttevredenheid leidt niet per sé tot loyaliteit

2011

Onlangs vertelde een collega een leuke anekdote. Hij was onlangs op zakenreis in Chicago geweest en verbleef daar in het Westin Hotel. Toen hij bij de receptie uitcheckte werd hem gevraagd aan een kort klanttevredenheidsonderzoek mee te doen. Het hoefde niet lang te duren. 

lees

Klanttevredenheid: de Gouden Graal of het Paard van Troje?

2011

Met enige fascinatie volg ik BelCompany, die nu zo’n 3 maanden z’n klanttevredenheid publiceert op z’n website en deze in de beloning van de winkelmedewerkers verwerkt. Als je dát doet heb je ballen! Maar het zet me ook tot denken… 

lees

Narrowcasting: narrow minded?!

2011

Laatst stond ik weer ‘ns in de rij bij de kassa van een supermarkt. Pfoe ! Alle boodschappen in het karretje. De kinderen nog naast me. Ik kan uitchecken….. Al wachtende kijk ik wat argeloos naar voren. En plotseling wordt mijn oog getrokken door een klein scherm boven de cassière waarop de weekaanbieding staat van een wasmiddel. Grrrr…. die is wel aantrekkelijk. Hoe wring ik mij uit de rij ? En krijg ik mijn plaats terug ? De kinderen wachten, hopelijk rennen ze me niet achterna…. 

lees

De toonbank heeft z’n beste tijd gehad!

2011

De toonbank is onterecht het episch centrum van een serviceformule, waar afgerekend, ingepakt en een vraag gesteld wordt. Waar de tasjes liggen en de retourbonnen. Eigenlijk is het gewoon een onmogelijk (en vaak nog essentieel) meubelstuk dat nog relatief veel vloeroppervlakte inneemt en een barricade voor wat we een service desk noemen: soms is het de hangplek voor winkelpersoneel.

lees

Ipsos Nederland artikel delen via social media