Jarig op 29 februari: “Je blijft altijd jong”

De kans dat je geboren wordt op 29 februari is slechts 1 op 1.461. De meeste schrikkeljarigen vinden het dan ook bijzonder om op schrikkeldag jarig te zijn. Dit blijkt uit een inventarisatie van onderzoeksbureau Ipsos Synovate, waarvoor zij 12 Nederlanders ondervroegen die op 29 februari geboren zijn.

 

Dit jaar vieren acht van de twaalf ondervraagden schrikkeljarigen hun verjaardag op de dag zelf. Een enkeling viert zijn verjaardag eerder of later. Voor vijf van de twaalf ondervraagden is het schrikkeljaar een reden om met hun verjaardag een extra groot feest te geven. De meerderheid viert ook tijdens de niet-schrikkeljaren zijn of haar verjaardag.

 

“Ik heb de vrijheid om mijn verjaardag op een willekeurige dag eind februari, begin maart te plannen, behalve eens in de vier jaar. Wanneer ik echt jarig ben is er genoeg reden voor een groot feest,” zegt een respondent.

 

Een bijkomend voordeel van jarig zijn op 29 februari is dat je altijd jong blijft. Zo reageert een respondent: “Vandaag word ik 19 en ben ik even oud als één van mijn kleinkinderen! Vier jaar terug was ik met twee kleinkinderen 18 geworden en dat hebben we geweten. Mijn oudste dochter kwam met een auto omgebouwd tot leswagen en ik moest mee voor mijn eerste rijles! Geloof maar dat we gelachen hebben!”

 

Daarnaast worden er in winkels wel eens acties georganiseerd voor schrikkeljarigen. “Ik heb een taart bij de bakker en een horloge bij een juwelier kunnen afhalen op vertoon van mijn paspoort. Zo maar, helemaal gratis, omdat ik een schrikkelkind ben,” aldus een ondervraagde.

 

Vinden de schrikkeljarigen het vervelend altijd aangesproken te worden over hun geboortedatum? De meesten niet. “Heel leuk, je kunt kiezen tussen de 28ste en de 1ste en niemand vergeet je verjaardag,” en “Gelukkig was ik niet met Kerst jarig of zo.”

 

Voor dit onderzoek heeft Ipsos Synovate 12 schrikkeljarigen ondervraagd. Zij zijn benaderd via het panel van Ipsos Synovate.


  • Stuur dit artikel door.
  • Print dit artikel.
  • Share on Twitter.
  • Share on linkedIn.
© Ipsos 2012,2014