Crossmediaal meten met behulp van apps

Als adverteerder heb je niet meer genoeg aan inzicht in je bereik via één specifiek kanaal. Tegenwoordig is het veel waardevoller om het totale bereik van een merk of campagne via diverse platforms in kaart te brengen. Niet het mediumtype maar de consument moet centraal staan in bereiksonderzoek. Ipsos introduceert daarom een nieuwe aanpak: meten met behulp van passieve detectie software op smartphones.

In 2015 voerde Ipsos een eerste test uit. Onderzoekers installeerden een speciale meetapp op de smartphones van respondenten. Deze app detecteerde een onhoorbaar signaal dat met specifieke reclamespots werd meegezonden. Aan de hand van dit signaal registreerde de app niet alleen wanneer, maar ook via welk device iemand een spot bekeek of beluisterde.

Het voordeel van passief meten via apps is dat we niet langer een beroep hoeven te doen op het geheugen van mensen. Dit leidt tot zuiverdere inzichten. De belasting voor respondenten is bovendien klein. Zij hoeven alleen hun smartphone aan te houden, de app te activeren en hun telefoon bij zich te dragen. De app draait op de achtergrond en verstoort geen andere gebruiksprocessen.

Dankzij de app weten onderzoekers precies op welk moment een respondent een specifieke reclamespot bekijkt. Hierdoor hebben zij de mogelijkheid om direct na uitzending gerichte vragen over deze spot te stellen. Zo zorgt de app voor meer complete en waardevolle inzichten.

Ipsos Nederland artikel delen via social media